Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2016

Θρησκευτικά (μέρος 2ο)
Στο προηγούμενο άρθρο είχα γράψει για τον ρόλο που έχει παίξει η πίστη και η θρησκεία σε αυτή τη Χώρα. Είπαμε πως σύμφωνα με τον Πλούταρχο, δεν υπάρχει Έλληνας που να μην πιστεύει, είπαμε για τον Όμηρο ο οποίος ξεχωρίζει τον Έλληνα από το όμαιμων, το ομόγλωσσων, το ομόθρησκων και το ομότροπων, ενώ μιλήσαμε και για τους μεγαλύτερους Έλληνες φιλοσόφους όπου στα συγγράμματά τους, ομολογούν Χριστό, χωρίς βέβαια ακόμα να τον ξέρουν...
Σήμερα θα ήθελα να αναφερθώ στην ένσταση που έχουμε εμείς, οι Ορθόδοξοι στα θρησκευτικά. Καταρχήν όποιος πιστεύει πως μέχρι σήμερα τα θρησκευτικά στο σχολείο έχουν κατηχητικό και ομολογιακό χαρακτήρα είναι κάτι παραπάνω από αφελής. Αν δεν έχει οικογένεια το καταλαβαίνω. Αν όμως έχει παιδί, πηγαίνει σχολείο και έχει δει τα βιβλία των θρησκευτικών, αλλά εξακολουθεί να πιστεύει ότι έχουν ομολογιακό και κατηχητικό χαρακτήρα τότε πραγματικά απορώ με την νοημοσύνη τους. Η κατήχηση του Ορθόδοξου Χριστιανού είναι ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΆ δουλειά της Εκκλησίας! Άλλο είναι τα θρησκευτικά στα σχολεία και άλλο η κατήχηση της Εκκλησίας. Το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία είναι στο πλαίσιο των θρησκευτικών που γίνονται στην Ευρώπη. Δεν έχει καθόλου κατηχητικό και ομολογιακό χαρακτήρα! Έχουν γνωσιολογικό χαρακτήρα, πολιτισμικό χαρακτήρα και μία θρησκειολογική αναφορά.. Δεν είναι σε καμία περίπτωση κατηχητικά! Κατηχητικό θρησκευτικό μάθημα είναι ανάλυση του κάθε γεγονότος. Για παράδειγμα έχουμε την έξοδο των πρωτόπλαστων από τον Παράδεισο. Τι είναι ο Παράδεισος. Είναι στον Ουρανό; Είναι ένα μέρος στην Γη που πλέον δεν υπάρχει; Τίποτα από τα δύο. Ο Παράδεισος δεν είναι τόπος, είναι κατάσταση. Εδώ στη Γη ζούσαν οι Πρωτόπλαστοι, αλλά ζούσαν παραδεισένια κατάσταση. Ζούσαν στη χάρης Του Θεού. Με την ανυπακοή η χάρης αυτή έφυγε από πάνω τους, την απέσυρε ο Θεός. Όχι μόνο γιατί έφαγαν τον απαγορευμένο καρπό. Ο Αδάμ και η Εύα κάνουν τέσσερα συνεχόμενα σφάλματα, προτού διωχθούν από τον Παράδεισο, προτού ο Θεός αποσύρει την χάρης του... Αυτό ναι, είναι κατήχηση! Στο σχολείο δεν θα δεις κάτι τέτοιο. Στο σχολείο θα δεις μία αναφορά για να γνωρίζουν τα παιδιά, ποια η αρχή του κόσμου κατά την Ορθόδοξη πίστη. Το μάθημα λοιπόν, έχει γνωσιολογικό χαρακτήρα, πολιτισμικό χαρακτήρα και μία θρησκειολογική αναφορά. Το έπος του Ομήρου και ο Χριστιανισμός είναι ο πολιτισμός αυτής της Χώρας. Οποιαδήποτε αλλαγή στο μάθημα των θρησκευτικών αυτομάτως σημαίνει πως παύει να περνάει ο πολιτισμός της Χώρας μας στην νέα γενιά. Αυτό ξεκίνησε να γίνεται από τις ανιστόρητες τοποθετήσεις υπουργών για "συνωστισμό" στη Σμύρνη, για μη ύπαρξη ποντιακού πολιτισμού κ.τ.λ.π. Όταν λέμε Ελλάδα, τι μας έρχεται στο μυαλό; Ο Πόντος, η Σμύρνη, η Καππαδοκία ολόκληρη η Ρωμανία... Αυτοκρατορία εξ ολοκλήρου Ορθόδοξη και φωτοδοτούσα... Στα νέα θρησκευτικά θα υπάρχει ο πολιτισμός της Νέο - Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας; Η πίστη των ανθρώπων και ο πολιτισμός τους; Μήπως υπάρχει στην ιστορία; Καταλαβαίνετε αγαπητοί μου ότι δεν υπάρχει λογική σε οποιαδήποτε αλλαγή στα μαθήματα των παιδιών μας. Υπάρχει σχέδιο, σχέδιο το οποίο πρέπει να σβήσει οτιδήποτε χριστιανικό υπάρχει ακόμα ζωντανό. Γιατί το λέω αυτό; Μήπως είμαι πωρωμένος ή κανένας τρελός; Ας μου απαντήσει κάποιος λοιπόν, γιατί στην Ευρώπη οι Εβραίοι και οι Μουσουλμάνοι στα σχολεία δεν διδάσκονται την Χριστιανική πίστη; Στην Ελλάδα τα παιδιά των Μουσουλμάνων γιατί δεν διδάσκονται την Ορθόδοξη πίστη; Τα παιδιά των Εβραίων; Γιατί λοιπόν οι Χριστιανοί στην Ευρώπη και οι Ορθόδοξοι στην Ελλάδα να διδάσκονται το Ισλάμ και την Εβραϊκή πίστη; Συγνώμη αλλά έχουμε κάθε λόγο να είμαστε καχύποπτοι..
Μόρφωση
Το παράδοξο σε όλη την ιστορία είναι πως οι υποτιθέμενοι μορφωμένοι αυτής της Χώρας είναι υπέρ της αλλαγής αυτής. Ίσως να μην ξέρουν, ίσως να μην καταλαβαίνουν, ίσως να ανοίγουν τα θρησκευτικά και να μην καταλαβαίνουν τι διαβάζουν. Αν συμβαίνει κάτι από τα παραπάνω, λυπάμαι αλλά τα πτυχία σας αξίζουν όσο οι αφίσες στα Εξάρχεια, όπως συνήθως λέει, ο μεγάλος ιστορικός της εποχής μας, Σαράντος Καργάκος.. Εμείς οι Χριστιανοί ούτε χαζοί είμαστε, ούτε τρελοί, ούτε αμόρφωτοι. Ούτε "παπάς" έγινε κάποιος γιατί δεν είχε τι να κάνει στη ζωή του.
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, όπως είπα και χθες, είναι απόφοιτος του Τμήμα Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Θεολογικής Σχολής. Διετέλεσε πρώτος σε πανελλαδική κλίμακα υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) στις βυζαντινές σπουδές, τις οποίες πραγματοποίησε στα Πανεπιστήμια του Γκρατς (Αυστρία) και του Μονάχου (Δυτική Γερμανία), ενώ φοίτησε και στο Ostkirchliches Institut, Ινστιτούτο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας που εδρεύει στο Ρέγκενσμπουργκ της Γερμανίας.
Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ Σπούδασε Νομικά και Θεολογία και έλαβε την άδεια ασκήσεως δικηγορίας.
Βλέπεις το βιογραφικό του Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαου και σε πιάνει ίλιγγος... Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Αστροφυσική στὸ Harvard (Master of Arts) και Μηχανολογία στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασσαχουσέττης (ΜΙΤ) (Master of Science in Mechanical Engineering). Οι διδακτορικές σπουδές του στο HST (κοινό πρόγραμμα Harvard και ΜΙΤ) επικεντρώθηκαν στον τομέα της Βιοϊατρικής Τεχνολογίας (Βιορευστοδυναμική, Μαθηματική Φυσιολογία, Αιμοδυναμική της καρδιάς και των αγγείων). Εργάστηκε ως ερευνητής και επιστημονικός συνεργάτης στο Αγγειολογικό Εργαστήριο του New England Deaconess Hospital, στο Τμήμα Αναισθησιολογίας του Massachusetts General Hospital και στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Boston Children’s Hospital. Επίσης, διετέλεσε επί διετία επιστημονικός σύμβουλος μεγάλων εταιρειών σε θέματα Διαστημικής Ιατρικής Τεχνολογίας. Παράλληλα με την επιστημονική του έρευνα, σπούδασε τη Θεολογία στη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού της Βοστώνης, όπου έλαβε τους τίτλους Master of Theological Studies και Master of Theology, και στη συνέχεια στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου ανακηρύχθηκε διδάκτορας στον τομέα της Βιοηθικής. Το 2008 ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτορας του τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ο πατήρ Γεώργιος Μετάλληνος από το 1964 έως το 1967 σπούδασε κλασική φιλολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών από όπου έλαβε τα πτυχία θεολογίας και Φιλολογίας. Με την εκπλήρωση της στρατιωτικής του θητείας, διορίστηκε επιστημονικός βοηθός στην έδρα Πατρολογίας και το 1969 μετέβη για μεταπτυχιακές σπουδές στην τότε Δυτική Γερμανία (στα πανεπιστήμια Βόννης και Κολωνίας), όπου και διέμεινε μέχρι το 1975. Ενδιάμεσα πραγματοποίησε σπουδές και αρχειακές έρευνες στην Αγγλία. Το 1971 εισήλθε στις τάξεις του κλήρου στη Γερμανία και έγινε διδάκτωρ Θεολογίας (Αθήνα) και Φιλοσοφίας – Ιστορίας (Κολωνία). Από το 1984 ήταν καθηγητής στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών διδάσκοντας «Ιστορία του Πνευματικού Βίου κατά την μεταβυζαντινή περίοδο», «Ιστορία και Θεολογία της Λατρείας» και «Βυζαντινή Ιστορία». Διετέλεσε Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής από το 2004 έως το 2007, οπότε και αφυπηρέτησε, όντας πλέον Ομότιμος Καθηγητής της Σχολής.
Θα μπορούσα να παρουσιάζω βιογραφικά σημειώματα κι άλλων Κληρικών, Μοναχών και Ιεραρχών αλλά μάλλον δεν θα συγκινηθεί κανένας, ούτε θα αλλάξουν γνώμη για τον Χριστιανό Ορθόδοξο. Να σημειώσω μόνο πως όλοι οι πατέρες της Ορθόδοξης πίστης ήταν πτυχιούχοι και μορφωμένοι, πλην ελάχιστων εξαιρέσεων. Ο Μέγας Βασίλειος δεν υπήρχε επιστήμη που να μην την είχε σπουδάσει, ο Άγιος Λουκάς ο Ιατρός ήταν Χειρούργος, ο "αμόρφωτος" Κοσμάς ο Αιτωλός μέσα σε 16 χρόνια ίδρυσε περίπου 200 σχολεία!! Όλα αυτά τα γράφω γιατί υπάρχει η εντύπωση πως οι "παπάδες" δεν θέλουν το ποίμνιο μορφωμένο, για να το χειραγωγούν, ενώ κυκλοφορεί και άλλη μία άποψη πως όλοι οι πιστοί, πιστεύουν διότι στερούν σε μόρφωση.. Δηλαδή, αν ήταν μορφωμένοι, είναι αδύνατον να πιστεύουν σε κάποια θεϊκή ύπαρξη... Αυτό τον ισχυρισμό έχουν ορισμένοι άθεοι γονείς και απαγορεύουν στα παιδιά τους να παρακολουθούν το μάθημα των θρησκευτικών... Πραγματικά, η κουταμάρα και η βλακεία σε ορισμένους εγκέφαλους δεν έχει όρια... Και χάρη σε αυτούς τους εγκέφαλους δημιουργείτε όλο αυτό το αλαλούμ. Επί Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, δεν υπήρχε περίπτωση η μειονότητα να έκανε κουμάντο.. Στη Δημοκρατία, έχουν άποψη όλοι, αλλά παίρνονται αποφάσεις με την πλειοψηφία. Το 80% είμαστε Ορθόδοξοι Χριστιανοί κι εδώ το θέμα έπρεπε να είχε τελειώσει... Δεν μπορεί ένας απόφοιτος λυκείου, όπως είναι ο "Υπουργός παιδείας", να κάνει συναντήσεις με τον Αρχιεπίσκοπο για το θέμα των θρησκευτικών και στο τέλος να παρουσιάζει μία σούπα θρησκειών στη Δ' Δημοτικού... Δεν λέμε σε καμία περίπτωση να μην γνωρίζουν τα παιδιά και τις άλλες θρησκείες. Να τις γνωρίζουν. Πρώτα όμως θα πρέπει να μάθουν την θρησκεία του τόπου μας, τις παραδώσεις μας και μετά των άλλων! Ας αφήσουμε το θέμα περί ύπαρξης Θεού. Ας μην πιστεύουν αν δεν το θέλουν. Η χώρα αυτή έχει όμως κάποιες παραδώσεις. Κι εγώ δεν πιστεύω στο Δωδεκάθεο αλλά λατρεύω το έπος του Ομήρου! Είναι η παράδοση μας, τι να κάνουμε τώρα; Όπως τα παιδιά πρώτα μαθαίνουν ελληνικά και μετά αγγλικά και οποιαδήποτε άλλη γλώσσα, έτσι θα μάθουν πρώτα για τις παραδώσεις της Χώρας που διαμένουν και μετά του υπόλοιπου κόσμου...
Ελευθερία
Το πρόβλημα των θρησκευτικών λοιπόν, είναι πρόβλημα των άθεων συμπολιτών μας. Αυτούς εκφράζει η "Αριστερά" και ο απόφοιτος λυκείου "Υπουργός παιδείας" μας. Αλλά και η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος εκφράζει το μεγαλύτερο μέρος του λαού μας. Θέλετε να είστε ελεύθεροι. Φυσικά, δεν σας αναγκάζει κανένας να πιστέψετε σε κάποιον θεό, όπως δεν σας αναγκάζει και το έπος του Ομήρου να πιστεύετε στο Δωδεκάθεο. Ελεύθεροι είστε, το θέμα όμως είναι να γνωρίζετε τι σημαίνει ελευθερία. Για παράδειγμα πόσο ελεύθερος νιώθω εγώ, όταν είμαι υποχρεωμένος να σας ακούω να βλαστημάτε ότι ιερό έχω; Θέλεις να είσαι ελεύθερος, το καταλαβαίνω αλλά θέλω κι εγώ να είμαι ελεύθερος. Η ελευθερία όμως δεν σημαίνει κάνω ότι γουστάρω. Αν η ελευθερία μου δεν ελευθερώνει και τον άλλον είναι συμφέρον. Για παράδειγμα, ένας οδηγός δεν έχει δικαίωμα να πάει όπου θέλει; Φυσικά! Όμως υπάρχουν οι σηματοδότες και τα φανάρια, που του υποδεικνύουν το πως θα πάει, όπου θέλει να πάει. Οι σηματοδότες και τα φανάρια του καταργούν την ελευθερία;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου